Το ΣΕΔΕ της ΕΕ αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της πολιτικής της ΕΕ για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και το βασικό εργαλείο της για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου με οικονομικά αποδοτικό τρόπο. Είναι η πρώτη μεγάλη αγορά άνθρακα στον κόσμο και παραμένει η μεγαλύτερη.
Το σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ με λίγα λόγια:
• κάνει τους ρυπαίνοντες να πληρώνουν για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, συμβάλλει στη μείωση των εκπομπών και δημιουργεί έσοδα για τη χρηματοδότηση της πράσινης μετάβασης της ΕΕ
• δραστηριοποιείται σε όλες τις χώρες της ΕΕ, καθώς και στην Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία,
• καλύπτει τις εκπομπές από περίπου 10,000 εγκαταστάσεις στον ενεργειακό τομέα και τη μεταποιητική βιομηχανία, καθώς και από φορείς εκμετάλλευσης αεροσκαφών που εκτελούν πτήσεις εντός της ΕΕ και αναχωρούν από την Ελβετία και το Ηνωμένο Βασίλειο — ή περίπου το 40 % των εκπομπών της ΕΕ
• Καλύπτει επίσης τις εκπομπές από τις θαλάσσιες μεταφορές από το 2024.
Ένα σύστημα «cap and trade»
Το ΣΕΔΕ της ΕΕ βασίζεται στην αρχή του «ανωτάτου ορίου και του εμπορίου». Ένα ανώτατο όριο είναι ένα όριο που καθορίζεται για τη συνολική ποσότητα αερίων θερμοκηπίου που μπορούν να εκπέμπονται από τις εγκαταστάσεις και τους φορείς εκμετάλλευσης αεροσκαφών που καλύπτονται από το σύστημα. Το ανώτατο όριο μειώνεται ετησίως σύμφωνα με τον στόχο της ΕΕ για το κλίμα, διασφαλίζοντας τη μείωση των εκπομπών με τις υπερωρίες. Από το 2005, το ΣΕΔΕ της ΕΕ έχει συμβάλει στη μείωση των εκπομπών από σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και βιομηχανίας κατά 37 %.
Το ανώτατο όριο εκφράζεται σε δικαιώματα εκπομπής, όταν ένα δικαίωμα εκπομπής παρέχει το δικαίωμα να εκπέμπει έναν τόνο ισοδυνάμου CO 2(ισοδύναμο διοξειδίου του άνθρακα). Για κάθε έτος, οι εταιρείες πρέπει να παραδίδουν αρκετά δικαιώματα ώστε να λαμβάνουν πλήρως υπόψη τις εκπομπές τους, διαφορετικά επιβάλλονται βαριά πρόστιμα.
Εντός του ανώτατου ορίου, οι εταιρείες αγοράζουν κυρίως δικαιώματα στην αγορά ανθρακούχων εκπομπών της ΕΕ, αλλά λαμβάνουν επίσης ορισμένα δικαιώματα δωρεάν. Οι εταιρείες μπορούν επίσης να ανταλλάσσουν δικαιώματα μεταξύ τους, ανάλογα με τις ανάγκες. Εάν μια εγκατάσταση ή φορέας εκμετάλλευσης μειώσει τις εκπομπές τους, μπορεί είτε να διατηρήσει τα πλεονάζοντα δικαιώματα για χρήση στο μέλλον είτε να τα πωλήσει.
Το μειούμενο ανώτατο όριο προσφέρει στις εταιρείες βεβαιότητα σχετικά με την έλλειψη δικαιωμάτων μακροπρόθεσμα και διασφαλίζει ότι τα δικαιώματα έχουν αγοραία αξία. Η τιμή των δικαιωμάτων χρησιμεύει ως κίνητρο για τις εταιρείες να μειώσουν τις εκπομπές με τον τρόπο και τον τόπο όπου κοστίζει λιγότερο για να το πράξουν. Καθορίζει επίσης τα έσοδα που παράγει το ΣΕΔΕ της ΕΕ από την πώληση δικαιωμάτων εκπομπής. Από το 2013, το ΣΕΔΕ της ΕΕ έχει αποφέρει έσοδα άνω των 152 δισ. ευρώ.
Τα έσοδα από το ΣΕΔΕ της ΕΕ τροφοδοτούν κυρίως τους εθνικούς προϋπολογισμούς. Τα κράτη μέλη χρησιμοποιούν αυτά τα έσοδα για να στηρίξουν επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, βελτιώσεις ενεργειακής απόδοσης και τεχνολογίες χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών που συμβάλλουν στην περαιτέρω μείωση των εκπομπών. Η πώληση δικαιωμάτων παρέχει επίσης τα κονδύλια του ΣΕΔΕ της ΕΕ για την καινοτομία και την ενεργειακή μετάβαση χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών, το Ταμείο Καινοτομίας και το Ταμείο Εκσυγχρονισμού.
Νομοθετικό πλαίσιο του ΣΕΔΕ της ΕΕ
Το ΣΕΔΕ της ΕΕ, το οποίο εγκαινιάστηκε το 2005, λειτουργεί σε στάδια εμπορίας. Το σύστημα βρίσκεται τώρα στην τέταρτη φάση διαπραγμάτευσης (2021-2030). Το νομοθετικό της πλαίσιο περιγράφεται στην οδηγία για το ΣΕΔΕ. Με την πάροδο των ετών, έχει υποστεί αρκετές αναθεωρήσεις που ευθυγραμμίζουν το σύστημα με τους πρωταρχικούς στόχους της ΕΕ για το κλίμα.
Η οδηγία για το ΣΕΔΕ για τη φάση 4 αναθεωρήθηκε για πρώτη φορά το 2018 σύμφωνα με το πλαίσιο της ΕΕ για το κλίμα και την ενέργεια με ορίζοντα το 2030. Ωστόσο, ενόψει της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και των πιο φιλόδοξων κλιματικών στόχων της ΕΕ, το 2021 δρομολογήθηκε άλλη μια αναθεώρηση της οδηγίας για τη φάση 4.
Στις 14 Ιουλίου 2021, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε την «Fit for 55» — μια δέσμη προτάσεων για τη μεταρρύθμιση της πολιτικής της ΕΕ για το κλίμα και την ενέργεια, συμπεριλαμβανομένου του ΣΕΔΕ της ΕΕ. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη στο Συμβούλιο της ΕΕ ενέκριναν τις προτάσεις σχετικά με το ΣΕΔΕ έως τον Ιούνιο του 2023. Τώρα είναι νόμος.
Η φιλοδοξία μας για το κλίμα για το 2030
Σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό νόμο για το κλίμα, τα κράτη μέλη της ΕΕ θα καταστούν κλιματικά ουδέτερα έως το 2050. Ως πρώτο ορόσημο, αποσκοπούν στη μείωση των καθαρών εκπομπών κατά τουλάχιστον 55 % έως το 2030 σε σύγκριση με το 1990. Το ΣΕΔΕ της ΕΕ είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη αυτού του στόχου με οικονομικά αποδοτικό τρόπο και η αναθεώρηση του 2023 ευθυγραμμίζει το σύστημα με αυτή τη φιλοδοξία.
Οι ακόλουθες μεταρρυθμίσεις της δέσμης μέτρων προσαρμογής στον στόχο του 55 % αφορούν την οδηγία ΣΕΔΕ ή τη σχετική νομοθεσία:
1. Μεταρρύθμιση που αυξάνει τη φιλοδοξία του ΣΕΔΕ της ΕΕ — εγκρίθηκε στις 10 Μαΐου 2023.
2. Μεταρρύθμιση για την ενίσχυση του αποθεματικού για τη σταθερότητα της αγοράς — εγκρίθηκε στις 19 Απριλίου 2023.
3. Μεταρρύθμιση του ΣΕΔΕ της ΕΕ για τις αεροπορικές μεταφορές — εγκρίθηκε στις 18 Ιανουαρίου και στις 10 Μαΐου 2023.
4. Μεταρρύθμιση των κανόνων για την παρακολούθηση, την υποβολή εκθέσεων και την επαλήθευση των εκπομπών από τις θαλάσσιες μεταφορές — εγκρίθηκε στις 16 Μαΐου 2023.
5. Μεταρρύθμιση για τη σύσταση του Κοινωνικού Ταμείου για το Κλίμα με σκοπό τη συμπλήρωση του νέου συστήματος εμπορίας εκπομπών για τα κτίρια, τις οδικές μεταφορές και τη μικρή βιομηχανία εκπομπών, η οποία εγκρίθηκε στις 10 Μαΐου 2023.
6. Μεταρρύθμιση για τη θέσπιση μηχανισμού συνοριακής προσαρμογής άνθρακα — εγκρίθηκε στις 10 Μαΐου 2023.
Το ανώτατο όριο εκπομπών καθίσταται αυστηρότερο ώστε να μειωθούν οι εκπομπές που καλύπτονται από το ΣΕΔΕ της ΕΕ κατά 62 % έως το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2005. Μέσω της αναθεώρησης, εισήχθησαν τα ακόλουθα στοιχεία:
• Επέκταση του πεδίου εφαρμογής του ΣΕΔΕ της ΕΕ ώστε να καλύπτει τις θαλάσσιες μεταφορές
• ΣΕΔΕ 2: νέο σύστημα εμπορίας εκπομπών για τα κτίρια, τις οδικές μεταφορές και πρόσθετους τομείς
• Δημιουργία του Κοινωνικού Ταμείου για το Κλίμα, κινητοποίηση 86,7 δισ. ευρώ από το 2026 έως το 2032 για τη στήριξη ευάλωτων ομάδων στις κοινωνίες μας
• Αύξηση των πόρων για το Ταμείο Καινοτομίας και το Ταμείο Εκσυγχρονισμού
• Προσαρμογή των κανόνων δωρεάν κατανομής, συμπεριλαμβανομένης της σταδιακής κατάργησης της δωρεάν κατανομής στον τομέα των αερομεταφορών και σε ορισμένους βιομηχανικούς τομείς
Η BQV, ως διαπιστευμένος Φορέας Επικύρωσης/Επαλήθευσης με πρότυπα ISO 17029/ISO 14065 από το ΕΣΥΔ και αναγνωρισμένος Φορέας από το αρμόδιο Υπουργείο (ΥΠΑΝ) μέσω του αρμόδιου και έμπειρου προσωπικού της, διασφαλίζει ότι θα εφαρμόζονται κατά περίπτωση οι κατάλληλες τεχνικές επιθεώρησης και επαλήθευσης, παρέχοντας αμερόληπτη, ανεξάρτητη και με τον πλέον επαγγελματικό τρόπο.